lördag 26 september 2015

PROJEKT - "SKOTT" ÄR IGÅNG!!!

Nu jävlar ska jag ta tag i det här med hur "skotten" triggar mina hundar. Mina tjejer har ju olika bekymmer och en del människor hade säkert tyckt att jag INTE har några problem med Knalla vilket ju i och för sig är sant. MEN jag gillar inte att hon "skuttar" fram de där 5 cm vid skott även om hon är lyhörd och sitter kvar och inte skulle gå utan jag säger det, så nu ska vi ta tag i det.

När det gäller Vinna så är det ju som det är och vi kämpar med att jag försöker övertyga henne om att det är MYCKET mer lönsamt att sitta kvar och vänta på kommando i stället för att bestämma själv och Knalla.

Resultatet från första passet blev att Vinna "knallade" 3 gånger men avbröt när jag röt till vilket är ett stort PLUS för att vara hon. Knalla satt superfint gjorde några små tasslyft MEN inga skutt. Märker på Knalla att hon landar snabbare än Vinna och det känns ju ändå gott.

När det gäller båda tjejerna så är planen att fortsätta att träna skott dagligen för att försöka att avdramatisera det och få det till att bli lite mer vardag så får vi se om det är rätt taktik. Kommer varva med som idag skott/kast och även skott/kast under fotgående med de så klart då en och en. Skönt att se på Knalla att hon inte blir påverkad av att morsan är med och heller inte att jag behövde ryta till på Vinna vid några tillfällen. Mina fina, dock får Knalla de extra "plussen" idag :-)


Inga kommentarer: